Rom dag 4

Sista dagen i Rom vilket innebar mycket stress eftersom vi hade ett flyg att passa men det stoppade inte oss. Vi avnjöt en frukost med lika fin utsikt som tidigare dagar.
Efter det gick vi till Villa Borghese igen för att ha en picknick. Denna dag var otroligt varm och det var svårt att inte bli stekt. Vi köpte med oss mat och godsaker för att ha en härlig picknick. Villa Borghese var jättefint och det är nästan så att man måste spendera en hel dag där för att få med allting.
Under hela vistelsen har vi ätit glass i mängder och vi fick ett tips om en fantastisk glassbar, Frigidarium!! Helt amazing glass och wow, älskade det!! Jag åt 2 glassar därifrån och Oscar åt 4. Det säger något om stället och om oss;)

Hela resan var underbar och vi har gått och gått som galningar! Jag gillade shoppingen och speciellt några affärer som passade mig perfekt. Via Del Corso som baspunkt var perfekt för shopping eftersom att alla bra affärer låg där så som Zara & Kiko! Min favoritaffär hette Double Agent och låg i slutet på gatan. Överlag tycker jag att det är värt att gå överallt i Rom istället för att åkta taxi eller ta buss och tunnelbana. Man får se så mycket mer och uppleva alla saker man kanske inte skulle sätt annars. Fötterna värkte ganska rejält, men det var det värt! Älskade Rom, jag kommer tillbaka en dag.

Rom dag 3

Idag stod Spanska trappan på listan tillsammans med Coloseum. Vi började att gå till Spanska trappan och avnjuta den fantastiska utisikten. Just i den stunden, när jag satt i trappan tänkte jag till extra noga på vart vi faktiskt är, I ROM. Vi gick sen mot den fina parken Villa Borghese. Där var utsikten lite bättre faktiskt.
En annan grej jag la märke till är alla fantastiska takterasser och balkonger!
Dagens lunch blev ett mysigt litet fik med goda mackor. Mozzarella och Prosciutto, äkta Italiensk och tydligen var det väldigt roligt också. Jag skrattade på och Oscar poserar, det är så vår vardag ser ut!
Lite shopping på det och sen blev det en promenad till Coloseum.
Jag var ganska trött när vi vandrade runt där och var inte riktigt på humör men det var ändå coolt att se. Men det är alltid lika häftigt att se vad människor gjorde förr i tiden. Det går inte att undgå att det faktiskt är ett riktigt arbete.
Det var så fina vyer inifrån Coloseum! Önskar att jag kunde ta kort med ögonen, det vore något!
Älskar Rom för det här! Fruktstånd som dessa gör livet lite gladare, färgerna som spricker ut och det ser så fint ut.
Middagen för dagen blev ett ställe Oscar blivit rekomenderat! En vin och kött resturang, det var ett bra ställe det med dock inte lika bra som tidigare middag. Efter middagen gick vi förbi denna coola byggnad som var lika häftig i dagsljus. Kvällen slutade med en drink på Piazza Navona där det var riktigt bra stämning på kvällen med musik, en stor folkfest!

Rom dag 2

Vi började dagen med att avnjuta en god frukost för att sedan röra oss utåt på stan. Solen sken och värmde redan vid 9 och svetten började långsamt leta sig fram. Till att börja med gick vi till Pantheon, en riktigt häftigt byggnad! Speciellt innuti, wow!
 Vi gick sen vidare till Vatikanstaten och på vägen hittade vi fina vyer. Det är en cool sak med Rom att var man än gång är det något unikt och antikt. Precis som Oscar sa "Rom är ett levande museum".

Väl i Vatikanstaten och vid St Peterskyrkan var det mycket turister men vi stod ändå i kön för att komma in i kyrkan och det var värt det. Det var en otroligt stor kyrka med flera olika "rum" där bland annat munkar och nunnor satt. Häftigt att se något ur en annan kultur. Det var även flera områden bara Påven fick vistas på. Vi skickade också ett kort till mormor ifrån postkontoret där, mycket värt eftersom att det blir en speciell stämpel och ett härligt minne.
Vi tog en lunch på en resturang och tog sedan en mellanlandning på hotellet innan mamma och jag gick ut och shoppade en stund.

På kvällen fick vi tips ifrån receptionisten på hotellet att gå till en fantastisk resturang. Vi gick dit och WOW! Mozzarellan var helt underbar och likaså min lasange. Men toppen var helt klart Tiramisu som mamma tog. Helt underbar! Stället var väldigt mysigt och personlen var trevlig. Trattoria Tritone heter stället och dit kommer jag själklart återvända när jag åker tillbaka till Rom nästa gång.