Accu-Chek Mobile blodsockermätare

Hej!
I våras fick jag med mig denna blodsockermätare hem, läs här  och nu är det dags för en utvärdering av Accu Chek Mobile! Jag har alltid tyckt om Accu-Chek eftersom att deras mätare är smidigare och lätta att använda, precis så var det med denna. Det är otroligt smidig eftersom att allting finns i ett. Man slipper ha en provstickare eftersom att den sitter på. Man slipper ha teststickor eftersom att det sitter en kasett med 50 testremsor, otroligt smidig. 
 
När det är dags att mäta blodsockret drar man bort "skyddet" ifrån remsan och så sker processen automatiskt. Först kommer det upp "tvätta händerna" och några sekunder senare visas en bild att man ska föra bloddroppen mot den vita remsan. Sjuksköterskan berättade för mig att jag skulle behöva väldigt lite blod, vilket jag kan hålla med om men ibland blir det ändå fel "för lite blod". Och processen att starta om, fixa nytt osv osv tar längre tid än med en blodsockermätare med teststickor.
 
En annan sak, som för många är positiv men för mig negativ är att Accu Chek Mobile är känslig. Då menar jag att den reagerar på exakt allt som finns på fingrarna och det är också därför den påminner att "tvätta händerna". Jag erkänner, jag är slarvig men jag brukar alltid torka av mig på något och ibland tvätta fingret, men inte alltid. Jag har ett flertal gånger mätt mitt blodsocker och då har den visat runt 20 mmol/l och när jag mätt en gång till, med samma mätare, på samma finger har den visat ett betydligt lägre värde. Eller en annan mätare, med samma finger och samma blod. En gång hände det även att jag kände mig lite låg och mätte därför, 18 mmol/l. Utan att tänka på ett fel värde, tänkte jag "aha jag var hög" och tog några enheter. Efter några sekunder insåg jag att jag verkligen kände mig låg och mätte igen, 3.1 mmol/l. Yes, där var jag, med insulin som precis skulle börja verka i kroppen när jag bara behövde kolhydrater och energi. Men allting löste sig! 
 
Summan av kardemumman, Accu Chek Mobile är en fantastiskt smidig mätare som är lätt att hantera. Mätaren är lätt att ha med sig och ryms i fickan, vilket är en fördel eftersom att man slipper släpa med sig en hel väska. Däremot kan det krångla lite ibland med exakta värden och det låter även högt under processen, vilket jag tycker är en nackdel. Om ni funderar på att prova denna - gör det, ge det en chans för den är en riktigt bra mätare trotsallt! Däremot längtar jag nu efter en lite mindre mätare och jag spanar in några ifrån Accu-Chek. Jag återkommer:) 
 
Bilder ifrån Accu Chek